PAC-sagen i lokale medier

It-skandalen hos Politiet har konsekvenser for mange tusinde jægere. Hvis du eller en tæt på dig er berørt, vil vi opfordre dig til at tage kontakt til et lokale medie og fortælle din historie. Denne opfordring lyder, fordi du derved er med til at lægge pres på landets politikere, som nu er de eneste, der kan sikre en hurtig løsning til gavn for alle de berørte jægere. Hvis du vil fortælle din historie i et lokale medie, vil din indsats være et led i en samlet angrebsplan. I Administrationen lægger vi aktuelt et stort pres på det politiske system, hvilket også fremgår af nyhederne på DJ’s hjemmeside: Oversigt over nyheder om politiets IT-skandale. Vi har samtidig direkte kontakt til en række nationale og regionale medier herunder alle regionale aviser, alle P4-stationerne, TV2-regionerne og Ritzau. Men for også at få lokale medier til at gribe historien har vi brug for hjælp, for lokale medier vil helst tale med og fortælle om lokale jægere. Det, du kan gøre, er at kontakte et lokalt medie med din historie. Kender du ikke en journalist i dit lokalområde, kan du anvende funktionen Tip Redaktionen, der er tilgængelig på mange lokalavisers hjemmeside. Har du brug for inspiration, følger her udkast til en pressemeddelelse: Bukkejagten aflyst pga. IT-skandale i Politiet Normalt kalder vi jægere 16. maj for ”Jægernes Juleaften.” Det er den dag, bukkepremieren skydes i gang over hele landet – den uden sammenligning største jagtlige begivenhed i Danmark. Men ikke i år! I år er nemlig anderledes, fordi mange tusinde jægere ikke kan få udstedt våbentilladelser. Siden midt i januar 2022 har politiets nye våbenregister nærmest været brudt totalt sammen, og der kommer forsvindende få godkendelser ud fra Politiets Administrative Center (PAC). Normalt er vi jægere heldige med, at mange journalister gerne vil med ud på jagt, når solen står op om morgenen den 16. maj. Men for op til 20.000 jægere bliver der ikke nogen ’juleaften’ i år. Vi er nemlig blevet ofre i en af statens it-skandaler. Det blev vi den 18. januar 2022, da Politiet lancerede et nyt våbenregister, som hverken var færdigudviklet eller testet. I det samme Politiet og it-udvikleren Netcompany trykkede på startknappen, brød systemet totalt ned og har været det lige siden. Det har den hårde konsekvens, at vi jægere ikke kan få fornyet vores våbentilladelser eller få en ny våbentilladelse, hvis vi køber en ny riffel. Vi kan heller ikke få udleveret våbenpas, hvis vi vil på jagt i udlandet. I linket har vi oplistet en oversigt over de nyheder, som Danmarks Jægerforbund og en række eksterne medier har bragt i forbindelse med sagen siden medio marts. Oversigten er ikke nødvendigvis fyldestgørende, idet emnet løbende omtales i diverse medier: Oversigt over nyheder om politiets IT-skandale Jeg stiller mig gerne rådighed, hvis I vil gribe historien, da jeg er en af de mange jægere, der er berørt af skandalen. Kontakt oplysninger: Navn Telefon